Pasożyty

pozbądź się ich raz na zawsze

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

Dieta przeciwgrzybicza

Jedno jest pewne - jeśli chcemy skutecznie pozbyć się grzybicy czy  pasożytów, z każdą formą leczenia musi iść w parze konsekwentne przestrzeganie diety.

Tak się szczęśliwie składa, że właśnie na tym polu możliwości terapii są ogromne. Grzyby w przeciwieństwie do roślin nie mogą wytwarzać materii organicznej przy udziale światła, dwutlenku węgla i wody, lecz podobnie jak ludzie oraz zwierzęta korzystają z określonych substancji odżywczych.

Drożdżaki potrzebują do życia węglowodanów. Teoretycznie dałoby się zagłodzić je na śmierć, gdybyśmy w ogóle nic spożywali węglowodanów. Niestety człowiek również nic może obejść się bez tych substancji.

 

Istnieje jednak metoda na przechytrzenie grzybów. Otóż drożdże preferują cukry proste, gdyż brakuje im odpowiednich enzymów do strawienia węglowodanów złożonych. Jeśli nasza żywność zawierać będzie jedynie węglowodany złożone, wówczas pozbawimy chorobotwórcze drożdżaki podstaw do bytowania.

 

Dieta przeciwgrzybicza polega na maksymalnym ograniczeniu konsumpcji cukrów prostych i dwucukrów. czyli na rezygnacji z cukru gronowego, fruktozy, cukru rafinowanego (sacharozy, dwucukru, złożonego z glukozy i fruktozy), miodu, dżemów, konfitur itp. Trzeba odstawić też słodycze: cukierki, pralinki, kakao rozpuszczalne, soki owocowe, wypieki, herbatniki, ciasta, oranżady, czekoladę, gdyż zawierają dużo cukrów prostych.
Im więcej produktów z tej listy spożywamy, tym większa ilość cukru trafia do organizmu, który tworzy korzystne warunki dla rozrostu drożdżaków.
Szczególną uwagę zwróćmy na to, co pijemy. Wielu pacjentów nie ma pojęcia, ile cukru zawierają oranżady i gazowane napoje typu Coca-Cola.
Także żywność dla diabetyków nie jest dozwolona. Choć zawiera niewielkie ilości glukozy, dodawane są do niej inne cukry, które drożdżaki mogą przetworzyć.
Jednocześnie trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że poprzestając jedynie na stosowaniu specjalnej diety, nie zmusimy infekcji grzybiczej do odwrotu. Wprost przeciwnie, bez wdrożonej kuracji oczyszczającej pozbawienie grzybów potrzebnych im substancji odżywczych na skutek diety może spowodować, że drożdżaki w poszukiwaniu źródeł pożywienia przesuną się z powierzchni jelita do jego niżej położonych warstw. A spustoszenia, których tam mogą dokonać, są nieporównywalnie większe.

Pamiętajmy zatem: dieta jest skuteczna tylko w połączeniu z kuracją przeciwgrzybiczą!

Zwiększenie ilości substancji balastowych w naszym pożywieniu jest w tej sytuacji najrozsądniejszym posunięciem. Szczególnie bogatym źródłem substancji balastowych są wszelkie warzywa, sałatki i produkty pełnoziarniste. Pomijając fakt, że spożywając pokarmy bogate w substancje balastowe zapobiegamy zaparciom, włókna roślinne mają zdolność mechanicznego usuwania kolonii grzybów w jelicie cienkim oraz grubym.
Dla wielu osób przestawienie się na inny model odżywiania oznacza radykalną zmianę, tym dotkliwszą, że w dzisiejszych czasach cukier spożywany jest w ogromnych ilościach, a żywność typu fast food jest wciąż popularna. Na pocieszenie dodam, że osoby stosujące dietę przeciwgrzybiczą, wkraczają tym samym na najlepszą drogę ku zdrowszemu trybowi życia.
Według aktualnego stanu wiedzy medycznej i stanowiska dietetyki dieta przeciwgrzybiczą ściśle odpowiada optymalnemu modelowi zdrowego odżywiania. Drastyczna redukcja monosacharydów nie tylko zahamowuje rozrost grzybów, lecz także zapobiega wielu chorobom na tle żywieniowym. Zaliczamy do nich nie tylko cukrzycę, lecz także próchnicę, zaparcia, otyłość, podwyższony poziom lipidów we krwi, choroby sercowo-naczyniowe, dolegliwości żołądkowe i jelitowe oraz uszkodzenia aparatu ruchowego. Schorzenia te przynajmniej częściowo lub pośrednio są uwarunkowane spożyciem nadmiernych ilości cukrów prostych.

Osoby zmieniające nawyki żywieniowe powinny pilnować się, by zamiast cukru nie zacząć spożywać nadmiernej ilości tłuszczów. W pierwszej kolejności cukry proste należy zastąpić węglowodanami złożonymi, substancjami balastowymi i białkiem, ale nie tłuszczami. W interesie pacjentów leży, by utrzymać ten styl odżywiania nawet po zakończeniu leczenia przeciwgrzybiczego.
Jeśli nie jesteśmy pewni, czy dany produkt zawiera cukier, najlepiej przeczytajmy listę składników. Ostrożność należy zachować przy spożywaniu majonezu, musztardy, keczupu, zup i sosów w proszku. Koniecznie przeczytajmy listę składników użytych w tych produktach. W poszukiwaniu produktów smacznych, o niskiej zawartości cukru, warto udać się do sklepów ze zdrową żywnością. Pamiętajmy o tym, że żywność dla diabetyków nie stanowi sensownej alternatywy, gdyż występujące w niej syntetyczne środki słodzące, mogą posłużyć grzybom za pożywkę.

Produkty spożywcze, których należy unikać
W tym podrozdziale wymienimy najważniejsze produkty spożywcze, których powinny unikać osoby zakażone grzybami.
Napoje i artykuły spożywcze zawierające fruktozę, cukier rafinowany oraz inne cukry:
• miody, konfitury, galaretki
• ciasta, wypieki, torty, herbatniki
• czekolada, czekoladki, cukierki, słodycze
• marcepan, lukrecje, batoniki czekoladowe
• cukier puder
• cukier kandyz, cukier brązowy
• syrop z buraków cukrowych, syrop klonowy
• napoje w proszku zawierające cukier, na przykład rozpuszczalne kakao
• zawierające cukier substancje słodzące
• syntetyczne substancje słodzące, na przykład dla diabetyków: fruktoza, xylitol, sorbitol
• produkty spożywcze dla dietetyków: ciasta, lody, herbatniki itd.
• lody
Napoje:
• soki owocowe, napoje słodzone, soki winogronowe
• oranżady, napoje gazowane typu coca-cola
• wszystkie gatunki wina i piwa (za wyjątkiem wina wytrawnego)
• likiery, wódki oraz inne napoje alkoholowe
• słodzone koktajle mleczne
Owoce:
• słodkie owoce: truskawki, jabłka, gruszki, banany, brzoskwinie, winogrona, pomarańcze
• kompoty, rodzynki, owoce suszone
• konfitury
• jogurty owocowe oraz inne produkty mleczne z dodatkiem cukru
• przetwory owocowe
• napoje i nektary owocowe, syropy owocowe
• mus jabłkowy
Pieczywo, produkty mączne i ziemniaczane
• makarony, ryż
• wszystkie rodzaje chleba za wyjątkiem chleba razowego
• bułki za wyjątkiem bułek razowych
• inne produkty z białej mąki pszennej i żytniej
• puree kartoflane w proszku
• kluski w proszku
• zawiesiste zupy
• skrobia jadalna
• muesli słodzone lub z dodatkiem rodzynek czy innych bakalii
• ciasta w proszku
• budynie w proszku
Sosy, przyprawy:
• zagęszczacze do sosów, sosy instant
• sosy zawierające skrobię w postaci stałej lub płynnej
• keczupy zawierające cukier lub skrobię
• ekstrakty drożdżowe
Jogurty:
• jogurty z dodatkiem cukru, względnie z dodatkiem słodzonych owoców
Wyroby mięsne:
• określone gatunki kiełbas z dodatkiem cukru (informacji dostarczy nam lista składników lub producent)
Ryby:
• filety rybne panierowane
• konserwy rybne z sosem
• ryby marynowane
• ryby smażone w tłuszczu z panierką
Tłuszcze:
• należy zrezygnować z używania w kuchni (zwłaszcza do smażenia i pieczenia) tłuszczów o dużej zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych na rzecz tłuszczów i olejów bogatych w wielonienasycone kwasy tłuszczowe
Dozwolona alternatywa
W tym podrozdziale wymienimy najważniejsze produkty spożywcze, które powinny spożywać osoby zakażone grzybami.
Warzywa i sałaty:
Warzywa i sałaty nie zawierają cukrów prostych, dostarczają za to substancji balastowych i mineralnych oraz witamin i pierwiastków śladowych. Warzywa i sałaty polecane do spożywania:
• groch, fasola - marynowane lub surowe
• wszystkie rodzaje kapusty
• kapusta kiszona, pomidory, ogórki
• sałata, cebula, por, rzodkiew, rzeżucha
• brokuły, kalarepka
Produkty mączne:
• pełnoziarniste produkty zbożowe, bez dodatku cukru
• płatki owsiane, pszenne, żytnie i jaglane
• ziemniaki w każdej postaci, także frytki i chipsy ziemniaczane
• otręby owsiane i pszenne
• produkty sojowe, o ile nie są słodzone
Mięso oraz wędliny:
• drób, mięso z królika, mięso jagnięce, wołowina, wieprzowina, dziczyzna
• szynka
• kiełbasy
• mięso wędzone
• kiełbasa suszona i metka (uwaga: niektóre gatunki kiełbasy zawierają cukier i powinniśmy je wykluczyć z jadłospisu)
Mięsa nie panierujemy.
Ryby oraz owoce morza
• wszystkie ryby słodkowodne i morskie
• skorupiaki, na przykład kraby, homary, krewetki
• przetwory rybne w każdej postaci
• ostrygi, małże jadalne
• mątwa
Ryb nie panierujemy.
Dodatki do żywności, przyprawy, zupy, dania gotowe:
• musztarda, majonez oraz keczup bez cukru
• naturalne aromaty: cytrynowy, migdałowy
• aromaty syntetyczne
• czyste zupy, na przykład rosół, bulion
• ocet
• kakao w proszku
• roślinne stabilizatory i emulgatory
• żelatyna
Produkty mleczne:
• twaróg biały
• twarożek ziarnisty, ser biały
• ser w plastrach, ser topiony, sery miękkie dojrzewające
• jogurt naturalny z żywymi kulturami bakterii
• mleko
• maślanka, zsiadłe mleko, kefir (w naturalnej postaci, bez dodatku cukru)
• serwatka (w naturalnej postaci, bez dodatku cukru)
• śmietanka, śmietana kwaśna tłusta
Pieczywo:
• chleby na zakwasie, wzbogacone substancjami balastowymi
• niesłodzone herbatniki z mąki razowej
• pieczywo chrupkie petnoziarniste
Napoje:
• woda mineralna
• soki owocowe bez dodatku cukru
• oranżady bez cukru i innych substancji słodzących
• kawa bez cukru
• herbatki ziołowe
• czarna herbata bez cukru
Przy infekcjach grzybiczych szczególnie pomocne okazały się następujące gatunki herbat: kminkowa, maté. herbata, miętowa, z szałwii, napar piołunu.
Jajka:
• jajka są dozwolone w każdej postaci - gotowane, smażone (patrz: tłuszcze), także same żółtka i same białka
Tłuszcze i oleje:
• margaryna, margaryna o obniżonej zawartości tłuszczu, margaryna dietetyczna
• masło
• smalec wieprzowy i gęsi
• oleje roślinne tłoczone na zimno, jak na przykład olej z siemienia lnianego, oliwa z oliwek, olej kukurydziany, olej słonecznikowy
• rafinowane oleje roślinne
Nasiona i orzechy:
• orzechy laskowe
• orzechy ziemne
• orzechy włoskie
• nerkowce
• orzeszki para (nasiona orzecha brazylijskiego)
• słonecznik łuskany (pestki)
• mak
• sezam
• siemię lniane
• dynia łuskana (pestki)


Po względnie krótkiej abstynencji cukrowej, stopniowo przyzwyczaimy się do nowego smaku i brak słodyczy przestanie nam dokuczać.
Przestrzegając diety przeciwgrzybiczej, nie tylko wyeliminujemy grzyby, lecz dodatkowo wzmocnimy układ odpornościowy!